Marknadsföring

Appar för barn lockar ofta till köp

En klar majoritet av appar riktade till barn har innehåll som strider mot såväl marknadsföringslagen som god affärssed, anser Sveriges Konsumenter som granskat appar för barn.

Appar för barn lockar till köp

En klar majoritet av appar riktade till barn har innehåll som strider mot såväl marknadsföringslagen som god affärssed, anser Sveriges Konsumenter som granskat appar för barn.

Pensionsturné stannar till i Örebro

Det landar på hallmattan eller i postlådan varje år. Men långt ifrån alla bryr sig om innehållet – trots att myndigheten bakom det orange kuvertet lägger ner miljonbelopp på marknadsföring.

Pensionsturné stannar till i Örebro

Det landar på hallmattan eller i postlådan varje år. Men långt ifrån alla bryr sig om innehållet – trots att myndigheten bakom det orange kuvertet lägger ner miljonbelopp på marknadsföring.

Konsumentombudsmannen utreder 13 spelbolag

Konsumentombudsmannen har stämt det maltesiska spelbolaget Elec Games. Myndigheten anser att bolaget har stridit mot kraven på måttfull spelreklam i sin marknadsföring för onlinekasinot Ninja Casino. Ytterligare 13 spelbolag utreds nu av KO.

Svenska myndigheter lägger skattepengar på influencers

Polisen, Brottsoffermyndigheten och Skolverket. Det är några av de statliga myndigheter som har använt sig av influencers för att nå ut till en yngre målgrupp. Det kritiserade marknadsföringsgreppet kommer om några år vara mycket mer accepterat, enligt experter: – Det kommer inte att ifrågasättas lika mycket i framtiden, säger sociala medier-forskaren Jonas Colliander.

Svenska myndigheter lägger skattepengar på influencers

Polisen, Brottsoffermyndigheten och Skolverket. Det är några av de statliga myndigheter som har använt sig av influencers för att nå ut till en yngre målgrupp. Det kritiserade marknadsföringsgreppet kommer om några år vara mycket mer accepterat, enligt experter: – Det kommer inte att ifrågasättas lika mycket i framtiden, säger sociala medier-forskaren Jonas Colliander.

Global Gaming stämt av KO, skickade inget reulatoriskt PM

Kasinooperatören Global Gamings maltesiska dotterbolag Elec Games stämdes i december av Konsumentombudsmannen (KO) som anser att Ninja Casinos marknadsföring strider mot kraven på måttfull spelreklam. Bolaget ökade sina marknadsföringskostnader med över 240 procent mellan 2017 och 2018.

Global Gaming stämt av KO, skickade inget reulatoriskt PM

Kasinooperatören Global Gamings maltesiska dotterbolag Elec Games stämdes i december av Konsumentombudsmannen (KO) som anser att Ninja Casinos marknadsföring strider mot kraven på måttfull spelreklam. Bolaget ökade sina marknadsföringskostnader med över 240 procent mellan 2017 och 2018.

Unibet gör reklam på Snapchat: ”Olämpligt”

Det är olagligt att rikta spelreklam mot barn under 18 år. Trots det har Unibet köpt marknadsföring på Snapchat, en plattform som är extremt populär bland unga mellan 12 och 15 år. – Jag utesluter inte att det kan bryta mot reglerna, säger Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.

Unibet gör reklam på Snapchat: ”Olämpligt”

Det är olagligt att rikta spelreklam mot barn under 18 år. Trots det har Unibet köpt marknadsföring på Snapchat, en plattform som är extremt populär bland unga mellan 12 och 15 år. – Jag utesluter inte att det kan bryta mot reglerna, säger Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.

Svårt för Shekarabi att begränsa reklamen – kan behöva ändra grundlag

Regeringen kan få svårt att stoppa spelbolagens reklam. Flera experter som DN har pratat med menar att det lär krävas en grundlagsändring om civilministern ska kunna begränsa mängden marknadsföring i en bransch. 

Spelreklamen ökar kraftigt efter nya lagen

Genom den nya spellagen som gäller från årsskiftet kan utländska bolag öka sin marknadsföring och slåss om svenskarnas pengar. Nu kan DN visa att mängden spelreklam ökar kraftigt.  Spelbolagen tror dessutom annonsköpen tilltar den närmsta tiden.  – Jag är förvånad över att myndigheter och medier verkar ha trott att det skulle bli mindre marknadsföring, säger Joacim Möller, vd för Ninja Casino.

Novo Nordisk får tummen upp av FDA

Den amerikanska hälsovårdsmyndigheten FDA har på tisdagen godkänt Novo Nordisk ansökan om marknadsföringstillstånd för N8-GP, även känt under namnet Esperoct i USA, för behandling av vuxna och barn med blödarsjukan hemofili A. 

Novo Nordisk får tummen upp av FDA

Den amerikanska hälsovårdsmyndigheten FDA har på tisdagen godkänt Novo Nordisk ansökan om marknadsföringstillstånd för N8-GP, även känt under namnet Esperoct i USA, för behandling av vuxna och barn med blödarsjukan hemofili A. 

Solceller hos privatpersoner – Gävle Energi söker testpiloter för en ny satsning

Som en del av Gävle Energis miljöstrategiska tänk startades projektet gällande testpersoner för solceller. Tio stycken pilotkunder kommer att väljas ut, i utbyte mot att Gävle energi får använda dem som referenser i framtida marknadsföring.

Solceller hos privatpersoner – Gävle Energi söker testpiloter för en ny satsning

Som en del av Gävle Energis miljöstrategiska tänk startades projektet gällande testpersoner för solceller. Tio stycken pilotkunder kommer att väljas ut, i utbyte mot att Gävle energi får använda dem som referenser i framtida marknadsföring.

Shekarabi efter krismötet med spelbolagen: ”Svensk lag gäller nu – inte maltesisk”

Senast 31 mars ska spelbranschen ha visat ”märkbar förändring” i hur marknadsföringen utformas. Det säger civilminister Ardalan Shekarabi (S) efter att ha mött spelbolagen för att diskutera deras marknadsföring i Sverige.

Shekarabi efter krismötet med spelbolagen: ”Svensk lag gäller nu – inte maltesisk”

Senast 31 mars ska spelbranschen ha visat ”märkbar förändring” i hur marknadsföringen utformas. Det säger civilminister Ardalan Shekarabi (S) efter att ha mött spelbolagen för att diskutera deras marknadsföring i Sverige.

Shekarabi: Spelbolagen har till slutet av mars på sig att förändra marknadsföringen

Spelbolagen har till och med mars på sig att göra förändringar i sin marknadsföring. Det säger civilminister Ardalan Shekarabi efter torsdagens möte med spellicensinnehavare. 

Shekarabi: Spelbolagen har till slutet av mars på sig att förändra marknadsföringen

Spelbolagen har till och med mars på sig att göra förändringar i sin marknadsföring. Det säger civilminister Ardalan Shekarabi efter torsdagens möte med spellicensinnehavare. 

Shekarabi (S) om spelbolagen: ”Efter 20 år av vilda västern kom staten in och reglerade”

Nu har civilminister Ardalan Shekarabi (S) bjudit in alla 69 spelbolag till möte för att diskutera deras marknadsföring. – Läget vi har i dag är ohållbart, sa civilminister Ardalan Shekarabi (S) i SVT:s Morgonstudion. Samtidigt sa han att det varit ”vilda västern” i 20 år på spelmarknaden i Sverige.

Shekarabi (S) om spelbolagen: ”Efter 20 år av vilda västern kom staten in och reglerade”

Nu har civilminister Ardalan Shekarabi (S) bjudit in alla 69 spelbolag till möte för att diskutera deras marknadsföring. – Läget vi har i dag är ohållbart, sa civilminister Ardalan Shekarabi (S) i SVT:s Morgonstudion. Samtidigt sa han att det varit ”vilda västern” i 20 år på spelmarknaden i Sverige.

Shekarabis ultimatum till  de svenska spelbolagen

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) kallar till sig spelbolagen och kräver att de tar krafttag för att reglera sig själva – annars kommer regeringen ta till tvingande åtgärder. Det skriver han i en debattartikel i Dagens Industri.”Svenska folket är med rätta upprörda på den extremt aggressiva marknadsföringen”, skriver Shekarabi.

Sellerijuice: Den nya virala hälsotrenden gör succé – men funkar den?

Aktivt kol, detox-te, ketodieten och vattenfasta. Vad har alla dessa saker gemensamt. Jo, nätet. På vilket sätt undrar du kanske?  Tja, de är alla olika typer av produkter och/eller dieter som utlovar fantastiska hälsofördelar. Och som blivit explosivt populära tack vare influencers och hälsobloggare.  Saknar ofta vetenskapliga belägg De flesta av dessa saker, som alla andra trender som populariseras tack vare sociala medier, är saker som funnits länge. Men med hjälp av lite marknadsföring och en push från rätt Instagram-konto, kan användningsområdet för aktivt kol snabbt gå från alkoholdestilering till en renande ansiktsmask.  Aktivt kol. Foto: Unsplash Och visst, det finns faktiskt vissa hälsofördelar med aktivt kol. Men som med många andra hälsotrender finns det många påstådda fördelar som helt saknar vetenskaplig grund. I bästa fall kan det leda till en tunnare plånbok. Men i andra fall kan du bli uttorkad av laxerande örter för att Cardi B sade att Flat Tumy Tea renar kroppen.  Sellerijuice – nya trenden som tar över nätet Och nu är en ny superhälsottrend alltså i farten. Och denna gången är det sellerijuice.  Den klargröna, grönsaksdryck påstås göra allt från att bota psoriasis och acne till att rena blodet. Och kändisar som Kim Kardashian West, Gwyneth Paltrow och Pharell Williams har gladeligen hoppat på selleritåget. Något som snabbt spridit sig hos influencers och hälsobloggare som en löpeld.  Men hur mycket näringsvärde finns det egentligen i sellerijuice? Och kan ett glas juice om dagen på tom mage verkligen detoxa kroppen? Det korta svaret är: troligtvis inte. Du kan skippa sellerihysterin. Foto: Unsplash Detoxing som fenomen är något som forskare gång på gång avfärdat. Du kan liksom inte rena kroppen genom att svälja massa kol, dricka sju liter vatten, eller dricka selleri. För saken är den att du redan har det ultimata detoxingverktyget inbyggt i kroppen – din lever. Och när det kommer till näringsvärde och bättre hy så klarar du dig med största sannolikhet bättre på en balanserad kost och kranvatten. Det beror på att selleri till 95 procent består av vatten, enligt Tonic.  Förutom fibrer innehåller selleri fibrer, vitamin C och K, samt kalcium, enligt Tonic. Men som sagt, så är det näringsämnen som du troligtvis får i dig ändå, om du äter en balanserad kost.  Så, nu när det vet detta, så borde du också läsa Kokosolja är ingen mirakelkur – här är myterna du gått på.

Sellerijuice: Den nya virala hälsotrenden gör succé – men funkar den?

Aktivt kol, detox-te, ketodieten och vattenfasta. Vad har alla dessa saker gemensamt. Jo, nätet. På vilket sätt undrar du kanske?  Tja, de är alla olika typer av produkter och/eller dieter som utlovar fantastiska hälsofördelar. Och som blivit explosivt populära tack vare influencers och hälsobloggare.  Saknar ofta vetenskapliga belägg De flesta av dessa saker, som alla andra trender som populariseras tack vare sociala medier, är saker som funnits länge. Men med hjälp av lite marknadsföring och en push från rätt Instagram-konto, kan användningsområdet för aktivt kol snabbt gå från alkoholdestilering till en renande ansiktsmask.  Aktivt kol. Foto: Unsplash Och visst, det finns faktiskt vissa hälsofördelar med aktivt kol. Men som med många andra hälsotrender finns det många påstådda fördelar som helt saknar vetenskaplig grund. I bästa fall kan det leda till en tunnare plånbok. Men i andra fall kan du bli uttorkad av laxerande örter för att Cardi B sade att Flat Tumy Tea renar kroppen.  Sellerijuice – nya trenden som tar över nätet Och nu är en ny superhälsottrend alltså i farten. Och denna gången är det sellerijuice.  Den klargröna, grönsaksdryck påstås göra allt från att bota psoriasis och acne till att rena blodet. Och kändisar som Kim Kardashian West, Gwyneth Paltrow och Pharell Williams har gladeligen hoppat på selleritåget. Något som snabbt spridit sig hos influencers och hälsobloggare som en löpeld.  Men hur mycket näringsvärde finns det egentligen i sellerijuice? Och kan ett glas juice om dagen på tom mage verkligen detoxa kroppen? Det korta svaret är: troligtvis inte. Du kan skippa sellerihysterin. Foto: Unsplash Detoxing som fenomen är något som forskare gång på gång avfärdat. Du kan liksom inte rena kroppen genom att svälja massa kol, dricka sju liter vatten, eller dricka selleri. För saken är den att du redan har det ultimata detoxingverktyget inbyggt i kroppen – din lever. Och när det kommer till näringsvärde och bättre hy så klarar du dig med största sannolikhet bättre på en balanserad kost och kranvatten. Det beror på att selleri till 95 procent består av vatten, enligt Tonic.  Förutom fibrer innehåller selleri fibrer, vitamin C och K, samt kalcium, enligt Tonic. Men som sagt, så är det näringsämnen som du troligtvis får i dig ändå, om du äter en balanserad kost.  Så, nu när det vet detta, så borde du också läsa Kokosolja är ingen mirakelkur – här är myterna du gått på.

”Är ett missbruk av sin  dominerande ställning”

Svenska spel anmäls för ”missbruk av sin dominerande ställning”, rapporterar SvD. Bakom anmälan står Branschföreningen för onlinespel, Bos, som menar att bolaget inte får använda sitt varumärke i sin marknadsföring för onlinespel. 

Hon gick från löntagare till vd – och fabriksägare: ”Jag gillar fullt ös”

ESKILSTUNA. När hennes pappa dog i cancer gick Åsa Rydén från att vara löntagare till att bli vd – och fabriksägare. Genom ett hierarkilöst ledarskap vill hon nu ta familjeföretaget Bonaj till nästa nivå, med hjälp av sina tvillingsöner och en nystart i marknadsföringen.

Hon gick från löntagare till vd – och fabriksägare: ”Jag gillar fullt ös”

ESKILSTUNA. När hennes pappa dog i cancer gick Åsa Rydén från att vara löntagare till att bli vd – och fabriksägare. Genom ett hierarkilöst ledarskap vill hon nu ta familjeföretaget Bonaj till nästa nivå, med hjälp av sina tvillingsöner och en nystart i marknadsföringen.

Förbjud reklam om spelbolagen inte skärper sig

DEBATT. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) kallade i tisdags svenska spel- bolag till ett möte för att diskutera hur den skenande marknadsföringen av onlinespel ska begränsas.

Förbjud reklam om spelbolagen inte skärper sig

DEBATT. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) kallade i tisdags svenska spel- bolag till ett möte för att diskutera hur den skenande marknadsföringen av onlinespel ska begränsas.

Flopprapport för Catena Media

Något är ruttet i spelmarknadsföringsbolaget Catena Media. Den senaste rapporten bjuder på ett antal stora frågetecken.

Flopprapport för Catena Media

Något är ruttet i spelmarknadsföringsbolaget Catena Media. Den senaste rapporten bjuder på ett antal stora frågetecken.

Förbud mot spelreklam är förhastat, Shekarabi

DEBATT. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) hotar med reklamförbud om inte spelbolagen tyglar sin marknadsföring. Implementera det nya regelverket i stället för att flagga för skärpningar efter bara en månad, skriver Jenny Nilzon, vd för Spelbranschens riksorganisation.

Förbud mot spelreklam är förhastat, Shekarabi

DEBATT. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) hotar med reklamförbud om inte spelbolagen tyglar sin marknadsföring. Implementera det nya regelverket i stället för att flagga för skärpningar efter bara en månad, skriver Jenny Nilzon, vd för Spelbranschens riksorganisation.

Stockholms skolor ratar marknadsföring inför skolvalet

En enkät som SVT Nyheter Stockholm genomfört visar att de flesta grundskolor i Stockholm inte lägger några resurser på att locka elever till sina skolor. Av de 15 skolor som satsar på marknadsföring är de flesta privatskolor.

Stockholms skolor ratar marknadsföring inför skolvalet

En enkät som SVT Nyheter Stockholm genomfört visar att de flesta grundskolor i Stockholm inte lägger några resurser på att locka elever till sina skolor. Av de 15 skolor som satsar på marknadsföring är de flesta privatskolor.

Nytt rynkmedel utmanar Botox

Ett nytt medel mot rynkor i pannan har fått läkemedelsföretaget Allergan, tillverkaren av Botox, att vässa marknadsföringsklorna. Det nya medlet, Jeuveau som tillverkas företaget Evolus Inc., godkändes nyligen av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA.

Nytt rynkmedel utmanar Botox

Ett nytt medel mot rynkor i pannan har fått läkemedelsföretaget Allergan, tillverkaren av Botox, att vässa marknadsföringsklorna. Det nya medlet, Jeuveau som tillverkas företaget Evolus Inc., godkändes nyligen av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA.

Möjlighet att investera i en revolutionerande plattform

TargetEveryone är ett digitalt marknadsföringsbolag som möjliggör för sina kunder att genom en SaaS-plattform effektivisera sin one-to-one digitala marknadsföring. TargetEveryone erbjuder två plattformar som bygger på samma teknik men med olika moduler och gränssnitt. Bolagets unika lösning gör att marknadsförare enkelt kan rikta sig till de kunder som önskas och kommunicera med dem i de kanaler de själva föredrar.  

Möjlighet att investera i en revolutionerande plattform

TargetEveryone är ett digitalt marknadsföringsbolag som möjliggör för sina kunder att genom en SaaS-plattform effektivisera sin one-to-one digitala marknadsföring. TargetEveryone erbjuder två plattformar som bygger på samma teknik men med olika moduler och gränssnitt. Bolagets unika lösning gör att marknadsförare enkelt kan rikta sig till de kunder som önskas och kommunicera med dem i de kanaler de själva föredrar.  

Nu kan det bli hårdare tag mot casinoreklamen: "Sköt er!"

I stort sett varje dag är den där. I kollektivtrafiken, på tv, på nätet. Snabba utbetalningar, nya färggranna spel, stora bonusar, swish-betalningar. Spelreklamen är verkligen överallt, och nu börjar regeringen tröttna på det ständiga bombardemanget av casinoerbjudanden. Civilminister Ardalan Shekarabi kommer nu kalla till sig spelbranschen för ett möte. – Jag kallar nu till mig spelbranschen för att säga: "Sköt er! "Spelmarknaden ska fungera på ett tryggt och bra sätt. Svenska folket är trötta på den ohämmade aggressiva marknadsföringen, säger Ardalan Shekarabi till SVT. Kan bli hårdare tag mot casinonMen vad händer om nätcasinojättarna inte sköter sig då? Ja, exakt vad som kommer hända vill inte ministern gå in på, men han säger att det kan bli "tvingande åtgärder". – Om branschen inte klarar av att ta ansvar och iaktta måttfullhet i reklam för spel så tvekar jag inte att gå vidare med skarpare, tvingande åtgärder, säger Shekarabi till SVT. 2018 spenderade spelbolagen 7,4 miljarder kronor på reklam, hälften av pengarna kommer från just nätcasinon. Enligt en rapport från Lunds universitet kan så många som 200 000 svenskar lida av spelberoende. Sen 1 januari i år har över 20 000 personer stängt av sig själva från spel på nätet, enligt Spelinspektionen. Nyligen ändrade sig Sverigedemokraterna i en av sina hjärtefrågor – vilken det var kan du se här!

Nu kan det bli hårdare tag mot casinoreklamen: "Sköt er!"

I stort sett varje dag är den där. I kollektivtrafiken, på tv, på nätet. Snabba utbetalningar, nya färggranna spel, stora bonusar, swish-betalningar. Spelreklamen är verkligen överallt, och nu börjar regeringen tröttna på det ständiga bombardemanget av casinoerbjudanden. Civilminister Ardalan Shekarabi kommer nu kalla till sig spelbranschen för ett möte. – Jag kallar nu till mig spelbranschen för att säga: "Sköt er! "Spelmarknaden ska fungera på ett tryggt och bra sätt. Svenska folket är trötta på den ohämmade aggressiva marknadsföringen, säger Ardalan Shekarabi till SVT. Kan bli hårdare tag mot casinonMen vad händer om nätcasinojättarna inte sköter sig då? Ja, exakt vad som kommer hända vill inte ministern gå in på, men han säger att det kan bli "tvingande åtgärder". – Om branschen inte klarar av att ta ansvar och iaktta måttfullhet i reklam för spel så tvekar jag inte att gå vidare med skarpare, tvingande åtgärder, säger Shekarabi till SVT. 2018 spenderade spelbolagen 7,4 miljarder kronor på reklam, hälften av pengarna kommer från just nätcasinon. Enligt en rapport från Lunds universitet kan så många som 200 000 svenskar lida av spelberoende. Sen 1 januari i år har över 20 000 personer stängt av sig själva från spel på nätet, enligt Spelinspektionen. Nyligen ändrade sig Sverigedemokraterna i en av sina hjärtefrågor – vilken det var kan du se här!

Expert: Gilettereklamen vill kränka lättkränkta män

Den både hatas och hyllas. I Gillettes senaste kampanj byts rakhyvlar ut mot #metoo-budskap. Och det är ett tecken i tiden, enligt marknadsföringsexperter – alltfler bolag skippar produkterna och satsar i stället satsar på starka politiska budskap i sin reklam. – Strategin är inte dum, säger kommunikationsexperten Jesper Ander.

Expert: Gilettereklamen vill kränka lättkränkta män

Den både hatas och hyllas. I Gillettes senaste kampanj byts rakhyvlar ut mot #metoo-budskap. Och det är ett tecken i tiden, enligt marknadsföringsexperter – alltfler bolag skippar produkterna och satsar i stället satsar på starka politiska budskap i sin reklam. – Strategin är inte dum, säger kommunikationsexperten Jesper Ander.

Expert: Gillettereklamen vill kränka lättkränkta män

Den både hatas och hyllas. I Gillettes senaste kampanj byts rakhyvlar ut mot #metoo-budskap. Och det är ett tecken i tiden, enligt marknadsföringsexperter – alltfler bolag skippar produkterna och satsar i stället satsar på starka politiska budskap i sin reklam. – Strategin är inte dum, säger kommunikationsexperten Jesper Ander.

Expert: Gillettereklamen vill kränka lättkränkta män

Den både hatas och hyllas. I Gillettes senaste kampanj byts rakhyvlar ut mot #metoo-budskap. Och det är ett tecken i tiden, enligt marknadsföringsexperter – alltfler bolag skippar produkterna och satsar i stället satsar på starka politiska budskap i sin reklam. – Strategin är inte dum, säger kommunikationsexperten Jesper Ander.

Doxa tecknar distributionsavtal i Japan

First North-bolaget Doxa har tecknat ett distributionsavtal med Hakusui Trading om distribution i Japan. Avtalet omfattar marknadsföring och försäljning av Doxas biokeramiska dentalcement Ceramir Crown & Bridge.

Doxa tecknar distributionsavtal i Japan

First North-bolaget Doxa har tecknat ett distributionsavtal med Hakusui Trading om distribution i Japan. Avtalet omfattar marknadsföring och försäljning av Doxas biokeramiska dentalcement Ceramir Crown & Bridge.

Kenzas solglasögon ett fall för domstol – hotas av vite

Bloggerskan Kenza är i blåsväder.Konsumentverket har stämt hennes företag för brott mot marknadsföringslagen.Kenza anklagas för att ha marknadsfört solglasögon av ett visst märke i sociala medier utan att tala om att det varit ett samarbete.

Konsumentombudsmannen stämmer bloggaren Kenza

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer bloggaren och företagaren Kenza Zouiten för brott mot marknadsföringslagen, enligt ett pressmeddelande.

Snoop Dogg investerar i Klarna

Den amerikanska rapparen Snoop Dogg har investerat i det svenska betaltjänstföretaget Klarna. Hur mycket pengar det rör sig om framgår inte, men som en del av samarbetet ska Snoop Dogg medverka i en av Klarnas marknadsföringskampanjer under namnet "Smoooth Dogg".

Snoop Dogg investerar i Klarna – byter namn till Smooth Dogg

Det svenska företaget Klarna inleder nu ett samarbete med rapstjärnan Snoop Dogg, som även kommer att investera i Klarna. Klarna, som grundades år 2016 och idag omsätter 3,6 miljarder kronor, har länge använt sig av uttrycket "smooth" i marknadsföringssammanhang. Det var så de fick idén att inleda samarbetet med Snoop Dogg.– Vi funderade på vem som är världens idag levande person som är mest "smooth". Det var bakgrunden till hur vi kom att tänka på Snoop Dogg. När vi började prata med Snoop så var han väldigt sugen på att lära sig mer om tech, finanstech och allt sådant så vi har klickat riktigt bra, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i en intervju med det ansedda affärsmagasinet Forbes.Snoop Dogg och Sebastian Siemiatkowski. Bildkälla: KlarnaSom ett led i samarbetet kommer Snoop Dogg, vars riktiga namn är Cordozar Calvin Broadus Jr, att byta namn till Smooth Dogg.Den som har hängt med i Snoops många svängar vet att det här inte är första gången som han byter namn. När rapstjärnan var inne på reggaespåret år 2013 så bytte han namn till Snoop Lion.Snoop har onekligen en näsa för affärer. Han har tidigare investerat i ett marijuanaföretag i Kalifornien, sajten Reddit och appen Robinhood, skriver Forbes.Snoop kommer att synas i en serie av Youtube-videos, och den första reklamfilmen för Klarna ligger redan ute. Där ser vi hur Snoop skrider in i en sal och får rosaglittrande smycken med sitt nya namn på.  Dogg hoppas även på att kunna ge Klarna tips om hur deras varumärke synkar med kultur, skriver Forbes.

Snoop Dogg investerar i Klarna – byter namn till Smooth Dogg

Det svenska företaget Klarna inleder nu ett samarbete med rapstjärnan Snoop Dogg, som även kommer att investera i Klarna. Klarna, som grundades år 2016 och idag omsätter 3,6 miljarder kronor, har länge använt sig av uttrycket "smooth" i marknadsföringssammanhang. Det var så de fick idén att inleda samarbetet med Snoop Dogg.– Vi funderade på vem som är världens idag levande person som är mest "smooth". Det var bakgrunden till hur vi kom att tänka på Snoop Dogg. När vi började prata med Snoop så var han väldigt sugen på att lära sig mer om tech, finanstech och allt sådant så vi har klickat riktigt bra, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i en intervju med det ansedda affärsmagasinet Forbes.Snoop Dogg och Sebastian Siemiatkowski. Bildkälla: KlarnaSom ett led i samarbetet kommer Snoop Dogg, vars riktiga namn är Cordozar Calvin Broadus Jr, att byta namn till Smooth Dogg.Den som har hängt med i Snoops många svängar vet att det här inte är första gången som han byter namn. När rapstjärnan var inne på reggaespåret år 2013 så bytte han namn till Snoop Lion.Snoop har onekligen en näsa för affärer. Han har tidigare investerat i ett marijuanaföretag i Kalifornien, sajten Reddit och appen Robinhood, skriver Forbes.Snoop kommer att synas i en serie av Youtube-videos, och den första reklamfilmen för Klarna ligger redan ute. Där ser vi hur Snoop skrider in i en sal och får rosaglittrande smycken med sitt nya namn på.  Dogg hoppas även på att kunna ge Klarna tips om hur deras varumärke synkar med kultur, skriver Forbes.

Äntligen: Sverige har fått en egen version av halloumiosten

Den älskade, salta och något sega osten har varit en favorit på många grillar i Sverige sedan länge. Det har blivit något av en klassiker att använda den cypriotiska delikatessen i såväl sallader som grillrätter. Osten har även blivit ett populärt alternativ till kött för många vegetarianer.  Bildkälla: Jessica Gow/ TT Men nu har det alltså äntligen hänt. Sverige får en egen, officiellt svensk, halloumiost som ska gå efter namnet Eldost. Det är föreningen Svenska Gårdsmejerister som står för den goda nyheten. Föreningen ansökte om varumärkesskydd på den nya osten som räknas som en motsvarighet till halloumi.  Vad betyder varumärkesskydd? Varumärkesskydd betyder att när du fått det godkänt på en specifik produkt har ingen annan rätt att använda märket eller namnet på produkten i sin marknadsföring, enligt PRV.  Sverige får en egen motsvarighet till halloumi Nu finns en svensk variant på halloumi. Den populära cypriotiska osten har nu fått en officiell svensk, variant. Det meddelar föreningen Svenska Gårdsmejerister, enligt tidningen Land.  Efter att ha ansökt om varumärkesskydd på den nya osten står det nu klart. Därför får den nya osten inte kallas halloumi Den populära osten halloumi är sedan länge varumärkesskyddad vilket betyder att ingen annan ostproducent får kalla sin ost det.  Just därför var Svenska Gårdsmejerister tvungna att ansöka om ett eget varumärkesskydd och hitta på ett eget namn på sin ost, som både till utseende, smak och konsistens påminner om den cypriotiska klassikern.  Sommaren 2018 blev mejeriet Stekosterian skickade en stämningsansökan till sig efter att den cypriotiska varkumärkesägaren till halloumi menat att ett namn på en av mejeriets ostar, Filloumi, var för likt originalnamnet halloumi.  – Vi förstod från första stund att vi måste backa så fort som möjligt för att det inte ska få oanade konsekvenser. Att sitta i rätten mot de här jättarna är inget man gärna gör, berättade Filip Larsson på Stekosterian för Land Lantbruk. Vilka får tillverka eldost? Samtliga mejerier som är medlemmar i föreningen Svenska Gårdsmejerister har tillåtelse att tillverka eldost och därmed använda namnet som nu är varumärkesskyddat. Den kan tillverkas på ko-get-får och buffelmjölk eller en blandning av dem. Det finns för närvarande inget detaljerat receptkrav, enligt Linda Elvingson från Ängsholmens Gårdsmejeri. Nyheter24 har tidigare skrivit om hur det gick för de tidigare vinnarna av det populära matlagningsprogrammet Sveriges Mästerkock. Läs om det här!

Äntligen: Sverige har fått en egen version av halloumiosten

Den älskade, salta och något sega osten har varit en favorit på många grillar i Sverige sedan länge. Det har blivit något av en klassiker att använda den cypriotiska delikatessen i såväl sallader som grillrätter. Osten har även blivit ett populärt alternativ till kött för många vegetarianer.  Bildkälla: Jessica Gow/ TT Men nu har det alltså äntligen hänt. Sverige får en egen, officiellt svensk, halloumiost som ska gå efter namnet Eldost. Det är föreningen Svenska Gårdsmejerister som står för den goda nyheten. Föreningen ansökte om varumärkesskydd på den nya osten som räknas som en motsvarighet till halloumi.  Vad betyder varumärkesskydd? Varumärkesskydd betyder att när du fått det godkänt på en specifik produkt har ingen annan rätt att använda märket eller namnet på produkten i sin marknadsföring, enligt PRV.  Sverige får en egen motsvarighet till halloumi Nu finns en svensk variant på halloumi. Den populära cypriotiska osten har nu fått en officiell svensk, variant. Det meddelar föreningen Svenska Gårdsmejerister, enligt tidningen Land.  Efter att ha ansökt om varumärkesskydd på den nya osten står det nu klart. Därför får den nya osten inte kallas halloumi Den populära osten halloumi är sedan länge varumärkesskyddad vilket betyder att ingen annan ostproducent får kalla sin ost det.  Just därför var Svenska Gårdsmejerister tvungna att ansöka om ett eget varumärkesskydd och hitta på ett eget namn på sin ost, som både till utseende, smak och konsistens påminner om den cypriotiska klassikern.  Sommaren 2018 blev mejeriet Stekosterian skickade en stämningsansökan till sig efter att den cypriotiska varkumärkesägaren till halloumi menat att ett namn på en av mejeriets ostar, Filloumi, var för likt originalnamnet halloumi.  – Vi förstod från första stund att vi måste backa så fort som möjligt för att det inte ska få oanade konsekvenser. Att sitta i rätten mot de här jättarna är inget man gärna gör, berättade Filip Larsson på Stekosterian för Land Lantbruk. Vilka får tillverka eldost? Samtliga mejerier som är medlemmar i föreningen Svenska Gårdsmejerister har tillåtelse att tillverka eldost och därmed använda namnet som nu är varumärkesskyddat. Den kan tillverkas på ko-get-får och buffelmjölk eller en blandning av dem. Det finns för närvarande inget detaljerat receptkrav, enligt Linda Elvingson från Ängsholmens Gårdsmejeri. Nyheter24 har tidigare skrivit om hur det gick för de tidigare vinnarna av det populära matlagningsprogrammet Sveriges Mästerkock. Läs om det här!

Inget beslut om granskning av fackens marknadsföring

Konsumentverket har ännu inte tagit något beslut om att öppna tillsynsärenden om vilseledande marknadsföring av fackförbunds inkomstförsäkringar som ska hjälpa arbetslösa. Det trots att Konsumentverket redan för fem år sedan konstaterade fall av just vilseledande information.

Inget beslut om granskning av fackens marknadsföring

Konsumentverket har ännu inte tagit något beslut om att öppna tillsynsärenden om vilseledande marknadsföring av fackförbunds inkomstförsäkringar som ska hjälpa arbetslösa. Det trots att Konsumentverket redan för fem år sedan konstaterade fall av just vilseledande information.

Tung kritik från Bolagsverket: ”Helt fel marknadsföring”

Låg kreditvärdighet och svårighet att bygga en kundbas. Bolagsformen SUF som Panlegis säljer är ett dåligt alternativ för de flesta oerfarna småföretagare. Det säger flera experter som SvD Näringsliv talat med.

Tung kritik från Bolagsverket: ”Helt fel marknadsföring”

Låg kreditvärdighet och svårighet att bygga en kundbas. Bolagsformen SUF som Panlegis säljer är ett dåligt alternativ för de flesta oerfarna småföretagare. Det säger flera experter som SvD Näringsliv talat med.